Sari la conținut

Recenzie Pierderea judecatii de Ariana Harwicz

Descriere ‘Pierderea judecatii’ de ‘Ariana Harwicz’

„Incomod și fascinant.”

„Harwicz pictează un autoportret al femeilor care sunt mai degrabă Francis Bacon decât Mary Cassatt.”

„Scrisul ei posedă o frumusețe sălbatică.”

„Dragostea și violența indirectă sunt sinonime în intriga dură, lipsită de nuanțe a celui mai recent roman al Arianei Harwicz a cărui protagonistă, o mamă rămasă fără custodia copiilor, își răpește gemenii după ce dă foc apartamentului fostului soț. Ostracizată în satul francez unde locuiește alături de acesta, umilită de rudele prin alianță și, în fine, trădată de avocata din oficiu, naratoarea recurge la o serie întreagă de gesturi disperate, teza cu care operează romanciera fiind aceea că suntem toți la un singur viraj greșit distanță de a deveni infractori. Răpirea celor mici atrage după sine o urmărire amețitoare, prilej de introspecție și de rememorare a pasiunii dezlănțuite care a unit odinioară cuplul, rezultatul fiind o construcție de tip road movie extrem de palpitantă, dar și o critică dură la adresa sistemului judiciar.
Bazat pe experiențele personale ale autoarei, precum și pe o serie de cazuri de violență domestică, Pierderea judecății explorează teme de maximă actualitate precum problema imigranților, politica internațională, identitatea religioasă, dar și un subiect extrem de spinos, cel al divorțului marcat de acuzații de abuz.
Despre autoare Comparată adesea cu Nathalie Sarraute, Virginia Woolf și Sylvia Plath, Ariana Harwicz este starul rock al literaturii argentiene de astăzi. Proza ei profund originală, caracterizată prin violență, erotism, dar și un lirism desăvârșit, își propune să dinamiteze clișeele ce înconjoară noțiunile de familie, cuplu și maternitate. Născută la Buenos Aires în 1977, scriitoarea a studiat scenaristică de film și dramaturgie în Argentina și și-a completat studiile cu o licență în artele spectacolului de la Universitatea Paris VIII și un masterat în literatură comparată la Sorbona. Romanul ei de debut Matate, amor (Mori, iubitule! , Vellant, 2019) s-a bucurat de un imens succes de public și de critică, fiind desemnat cartea anului de către cotidianul argentinian La Nación. Traducerea în limba engleză, Die, My Love (2018), a fost nominalizată la premiile Republic of Consciousness și Booker International. Romanul a fost adaptat pentru scenă în diverse țări latino-americane și europene și este în curs de ecranizare, în regia lui Lynne Ramsay, cu Jennifer Lawrence în rolul principal. De altfel, Martin Scorsese a achiziționat drepturile de ecranizare pentru întreaga „Trilogie a pasiunii” pe care Mori, iubitule! o alcătuiește alături de romanele La débil mental (2015) și Precoz (2016).
În 2019 a publicat Degenerado (Degenerat, Vellant, 2021), un roman cutremurător, șocant, dar și extrem de curajos, care explorează abisurile minții unui pedofil. A predat scenaristică și a scris piese de teatru, care au fost puse cu succes în scenă. Povestirile sale au fost publicate în Harper’s, Granta, Paris Review, The New Yorker, La Quinzaine littéraire și The Guardian, precum și în numeroase antologii. Cărțile sale au fost traduse în peste douăzeci de limbi.
În 2024 i-a fost decernat prestigiosul Premio Konex de Letras la categoria roman.
Din anul 2007 trăiește în Franța.

Recenzie ‘Pierderea judecatii’ de ‘Ariana Harwicz’

## Pierderea Judecției: O călătorie prin realitatea socială și morală a României

„Pierderea Judecției”, de Ariana Harwicz, este o carte care se adresează lectorului cu inteligență și profunditate, oferind o panoramă asupra societății românești contemporane.

**Un text care provoacă și ne-aprobește:**

Harwicz prezintă o poveste ce se desfășoară în timp real, în mijlocul unui context social complex. Este vorba despre o călătorie prin realitatea socială a României, cu personaje cu identități complexe și sentimente profunde, care reflectă cu sinceritate problemele de care este dispusă societatea.

**Un stil personal și autentic:**

Cărțile lui Harwicz se remarcă printr-o manieră de scriere personală și autentică. Un amestec de realism și tragicism, cu o abordare profundă a tematicilor sociale și morale.

**O carte care ne provoacă să reflectăm:**

„Pierderea Judecției” nu este doar o poveste romantică sau o istorie dramatică, ci un fel de călătorie prin realitatea socială a României. Harwicz ne-a oferit o perspectivă asupra vieții umane și a complexității ei, ne obligând să reflectăm asupra problemelor care se întâmplă în jurul nostru.

**Un mesaj important:**

Cartea este un memento pentru toți cititorii, care poate fi interpretată ca o întrebare despre modul în care abordăm problematica socială și morală a societății românești.

În concluzie, „Pierderea Judecției” este o carte care merită lectură, fiind o ilustrație impecabilă a realității sociale și morale ale României. Harwicz ne oferă o privire profundă asupra vieții noastre și ne provoacă să reflectăm asupra problemei sociale și morale a societății românești.